keskiviikko 11. joulukuuta 2019

Ekaa kertaa Balilla

Noniin, nyt ollaan taas suunnilleen reaaliajassa reissupostauksien suhteen ja aika paneutua viimeisimpään. Pitkästä aikaa Aasiassa! Ekaa kertaa Indonesiassa. Tän reissun suunnitteluaika oli suht pitkä. Viime tammikuussa heiteltiin Henen kanssa ilmoille ideaa, et lähettäis Balin reissua suunnittelevan kaveriporukan messiin. Meijät otettiin porukkaan ja sitten lyötiinkin ajankohta lukkoon. Low season, alkava sadekausi. Balille lennettiin Henen, Swanten ja Johannan kanssa Qatarilla. Dohan kautta oli lennot. Lähettiin matkaan 15.11 perjantaina iltapäivästä ja oltiin lauantaina 16.11 alkuillasta kohteessa Balilla. Tuli uusi yhtiökin testattua. Ja tulihan siinä pari uutta konetyyppiäkin.

Ensikosketus Baliin oli lämmin. Tuntu ihanalta tuntee Aasian kuumuus pitkästä aikaa. Edellisestä reissusta oli kulunu jo kolme vuotta. Suhattiin taksilla Denpasarista Seminyakiin, jossa meillä oli hotelli muutamaks päiväks varattuna. Illalla käytiin nopsaa syömässä, mut sit painuttiin petiin aika nopee. Seuraavana aamuna vasta päästiin kunnolla lähtee liikkeelle. Meijän hotla oli semilähellä rantaa, joten suunnattiin sinne. Rannat tolla alueella on pitkiä, mut ei kovin uintikelpoisia. Merenkäynti on kovaa. Surffaamiseen kyllä oikean jepa. Mentiin ekaks päiväks Potato Head beach clubille hengailee ja parantelee matkustusryytymystä. En ollu ikinä aikasemmin käyny millään beach clubilla.

Potato Head oli ihan hyvä vaihtis ekan päivä hengailuun. Sisään ei maksanu mitään, mut että saatiin arskatuolit, meijän piti käyttää noin 80e koko porukalla ravintolaan tai baariin. Se meni ihan heittämällä ja lopulta taidettiin käyttää melkein tuplana se summa... :D Mä yleensä meen Aasiassa tosi pienellä budjetilla ja kierrän kaukaa kaikki tollaset "hömpötykset", mut pakko myöntää et olihan siellä ihan kivaa hengailla.

Seuraavana päivänä otettiin skobat Swantelle ja Henelle. Mua vähän jänskäs hyppää Henen kyytiin, koska ukkelilla ei oo kokemusta kakspyöräsistä. Hene on kuitenki rauhallinen kuski, jolla on järki päässä, niin hyvinhän se meni. Mopoilu on kyllä niin kivaa. Kruisailtiin Seminyakista vajaa parisenkymmentä kilsaa eteenpäin kattomaan Tanah Lot -temppelialuetta.

Mulle on aikoinaan tullu Kiinassa ja Japanissa temppeliähky, joten tosi harvoin tulee käytyy kattomassa mitään ton tyylisiä nähtävyyksiä. Turreilun jälkeen ajettiin Cangguun syömään. Seminyakin ja Canggun alueella on tosi kivoja ravintoloita. Sellasia nykyaikaisia ja trendikkäitä. Turisteillehan ne on, ei paikalliset niissä syö. Tässäkin asiassa oli vähän opettelua, kun aikaisemmilla Aasian matkoilla oon tottunu syömään vaan sellasissa paikallisten suosimissa paikoissa. Noh, indosafka ei mun mielestä oo kovin erikoista, joten tulipahan ainakin syötyä oikeesti hyvin koko reissun ajan. Balin aamupalat... Ah, ihan parasta. Ikävä täydellisiä smoothie bowleja dragon fruiteilla ja muilla hedelmillä.

Oltiin Seminyakin ekassa majoituksessa kolme yötä. Muuta meillä ei ollu etukäteen varattuna. Toisen yön jälkeen samaan hotelliin tuli myös pari muutakin kaveria. Kerettiin olla yks yö samassa paikassa ennen kun me vaihettiin maisemaa. Jäätiin kyllä Seminyakiin, mut otettiin nelisteen ihana ja tosi edullinen villa seuraaviksi öiksi. Villa oli tosi kiva! Varsinkin ulko-olkkarissa oleva allas oli ihan timanttia.

Vaikka tässäkin postauksessa on jo paljon kuvia, ei mulla ollu kamera läheskään jokapäivä mukana. Mulla oli pientä stressiä, kun reissussa piti tehdä myös töitä. Heräsin aamuisin aikaisemmin kun muut taittamaan lehtee. Mulla kävi pieni kämmi ja olin jotenkin onnistunu kattomaan painopäivän kaks viikkoo perseelleen... En tiiä miten se on mahdollista. Ajattelin et ihanaa päästä reissuun just kun lehti on menny painoon, mut se menikin ihan päällekkäin. Ei sitten muu auttanu kun tehdä. Aamut tosiaan tein hommia ja päiväks lähdin porukan mukaan johonkin. Vikan päivän, ennen seuraavaa muuttamista, pyhitin kokonaan lehdelle. Sen jälkeen pääs hyvillä mielin vaihtaa maisemaa.

Päivät toisti suunnilleen samaa kaavaa koko Seminyakin hengailun ajan. Aamupala jossain kivassa paikassa, päivällä kruisailua tai rantaa, lounasta, lisää rantaa ja illalla johokin syömään. Pyörittiin Seminyakin ja Canggun alueilla. Mopoilla pääs hyvin suhailee minne halus. Oltiin Seminyakissa melkein viikko, jonka jälkeen vaihdettiin maisemaa kunnolla. Siitä lisää seuraavassa postauksessa. Seminyak ja Canggu on trendikkäitä alueita, jossa on aika vähän mitään paikallista meininkiä. Ne on just meidän ikäluokan suosiossa. Tykkäsin itse varsinkin Canggusta. Siinä oli mun mielestä vähän enemmän asennetta ja se oli musta siistimmän näkönen mesta. Riisipeltoja ja tielle ulottuvia palmuja. Se ei myöskään ollu ihan niin hienostunut kuin Seminyak. Enemmän sellasta surffikylämeininkiä.

Ensifiilis Balista oli ihan hyvä. Olin halunnu käydä siellä jo pitkään ja se on aina kummitellut listalla, kun on Aasian reissuja miettinyt. Balista sanotaan, että se on aussien Kanaria. Väittämä on varmasti aivan tosi, mut koska me oltiin liikkeellä sesongin ulkopuolella, ei mikään kansallisuus puskenu esille häiritsevästi. Porukkaa oli kaikkialla tosi vähän ja se oli ihanaa. Veikkaan, et mä en vois Balille ees sesonkiaikaan mennä... Pata menis jumiin varmaan samantien. Jos (kun) Balille tulee lähettyä joskus uudestaan, on se ihan varmasti tähän samaan aikaan.