torstai 14. kesäkuuta 2018

Pikaloma Wienissä: Shoppailua & Wiener Prater

Olipas kivaa pitkästä aikaa reissata Euroopassakin. Se on jääny mulla vähän vähemmälle tässä vuosien varrella, kun pidemmät lomat on suuntautunut lähes aina johonkin Aasiaan tai sit on ollu kalareissuja täällä pohjolan naapurimaissa. Edellisen vastaava reissu oli 2014 syksyllä, silloin kohteena Praha. Sitä edelliset meneekin vuosille 2004 ja 2005 kun reissattiin perheen kanssa autolla Itävallassa ja Saksassa.

Nyt kohteena Wien ja reissuseurana Hene, Riku ja Saana. Paketoitiin reissu jo alkuvuodesta. Lähtöä edeltävänä iltana Joensuun vahvistukset, Riku ja Saana tuli meillä ja sitten seuraavana aamuna 8.6. lähettiin kukonlaulun aikaan kentälle. Lufthansan lento Frankfurtiin lähti jo klo 6.10, hyhhyh. Frankissa vaihettiin konetta ja perillä Wienissä oltiin joskus aamupäivästä. Löydettiin kämpälle helposti.

Meillä oli kämppä ihan superhyvällä sijainnilla. Sivukatu Mariahilfer Staßelta. Ihan metropysäkin vieressä ja kaikkien palveluiden läheltä. Lähettiin aika nopeesti kilistelyiden jälkeen kattomaan mitä kauppoja kadulta löytyy. Mariahilfer Staße on tunnettu ostoskatu. Jopa minä, shoppailun vihaaja, löysin ittelleni uudet shortsit. Kaupoilla kiertelyn jälkeen tultiin hetkeks huilaa kämpälle. Oli aikamoinen väsy kun edellisen yön unet oli jääny aika lyhkäseks ja siihen vielä useempi tunti matkustusta päälle. Hene otti vartin tirsat, mä käperryin viekkuun ja nukuinkin ite sit varmaan tunnin. :D Teki hyvää. Muutenkin oli kivaa hetki rentoilla, ei aina tarvii tohottaa täysii. Meijän kämpillä oli kiva parveke. Kelikin mitä mainion, melkein 30 astetta lämmintä. Mikäs siinä ollessa. Koko reissun ajan oli tosi lämpimät kelit. Aii että.

Alkuillasta lähettiin testaamaan metrolla kulkemista. Hene on ollu Wienissä kerran aikasemmin ja kehu kaupungin julkista liikennettä. Otettiin jo kentältä sellaset matkaliput, joilla pääs kulkemaan vapaasti 72h. Se maksoi noin 18e. Mietittiin myös Vienna City Cardia, joka olis ollu vähän kalliimpi ja sillä olis saanu jotain alennuksia esimerkiks museoista, mut päädyttiin sit vaan tohon julkisenliikenteen lippuun.

Kaikki meistä oli miettiny itekseen muutamia tärppejä mitä kaupungissa olis kiva nähä. Huvipuistojen ystävänä mua kiinnosti Wiener Prater. Mä oon ihan hulluna huvipuistoihin. Kaikki ne valot ja se fiilis, joka niissä on. Aina ei edes tarvii mennä laitteisiin vaan on kiva hengailla ihan muuten vaan. Tykkään toki niistäkin laitteistakin. Myös korkeelle on aina päästävä, joten mikä onkaan parempi tapa yhdistää näitä kaikkia diggailuja, kun nousta Wiener Riesenrad maailmanpyörän kyytiin. Kierroksen hinta oli 10e per nassu. Oli aika mielenkiintoista miettiä, et mitä kaikkee Riesenrad onkaan nähny, se on kuitenkin rakennettu vuonna 1897. Se otti hittiä toisen maailmansodan aikaan, mut sit rakenettiin uudestaan ja palautettiin käyttöön 1947. Osassa vaunuista oli hienot kattaukset ja niissä pystyi illastamaan. Me arvatenkin oltiin ihan normaalilla sikaostastolla. :D

Huvipuisto oli kiva kokemus. Vähän himottanut käydä muissakin laitteissa, mut jääköön se nyt ensi kertaan. Huvipuistolta lähettiin takaisin omille kulmille. Käytiin Mariahilferiltä kebapit mukaan ja mentiin mussuttamaan niitä kämpille. Kaupungissa oli ihan hirveesti kebukojuja. Syömisen jälkeen silmäluomet alkoi painaa niin pahasti, et oli pakko luovuttaa ja mennä nukkumaan. Vaikka väsymys painoi koko päivän, oli päivä silti oikein onnistunut. Heti ekan päivän jälkeen kaupunki tuntui kivalta paikalta. Lisää reissusta pian...