sunnuntai 5. tammikuuta 2020

Pari päivää Singaporessa

Balin jälkeen jatkettiin Henen kanssa vielä Singaporeen. Swante ja Johanna lähti edellisenä iltana kotiin, me jäätiin vielä yheks yöks Kutalle lähelle lentokenttää, josta lähettiin sit seuraavana aamuna Singaporeen. Lähdössä oli kaikenlaista häikkää, eikä päästy perille ihan suunniteltuun aikaan. Oltiin päästy jo koneeseen kun homma meni vähän hankalaks. Koneessa oli ilmastointihommissa häikkää ja kentällä rajoituksia. Näiden kombona istuttiin läkähdyttävän kuumassa koneessa reilu kaks tuntia ja voin kertoo et koville otti. Jotkut vissiin lähti sieltä koneesta poiskin, eikä tullu enää sille lennolle. Vähän harmitti, et meidän eka päivä Singaporessa typistyi aika lyhyeksi, mut eipä tollasille jutuille voi mitään. Päästiin kuitenkin lopulta perille. Kun oltiin päästy hotellille, kummallakin oli niin kauhee nälkä et piti löytää äkkiä jotain syötävää. Se ei oo Singaporessa ongelma. Meijän hotla oli ihan Chinatownin kyljessä ja sieltähän löytyy useitä hyviä hawker centereitä. Ruoka on hyvää, halpaa ja sitä löytyy monta sorttia. Me valittiin chicken riceä. Se toimii aina kaikessa yksinkertaisuudessaan. Juomana honey dew milkshake.

Ekalle illalle ei jääny kauheesti aikaa tehdä mitään muuta, kun se lento oli niin paljon myöhässä. Seuraavana päivänä lähettiin enemmän ihmettelemään ihmeellistä Singaporea. Tuntu hauskalta olla siellä pitkän ajan jälkeen uudestaan. Kävin ekaa kertaa 2011, eli ton reissun aikaan kahdeksan vuotta sitten. Tuttuja kulmia, mut tottakai jotain oli muuttunutkin. Meijän hotelli oli Clarke Quayn alueella, eli tosi keskeisellä paikalla. Käveltiin Merlion parkiin. Meillä oli myös Ez-Linkin turrekortit pariks päiväks ja suhattiin myös julkisilla tosi paljon.

Julkisilla liikuttiin myös vähän syrjaisemmille alueille. Muistelin et Ang Mo Kiosta, yhdestä Singaporen lähiöistä, saa hyvää carrot cakea, joten lähettiin metsästää sitä. Carrot cake ei oo porkkanakakkua, vaikka nimestä vois niin päätellä. :D "This savoury carrot cake has no carrot, at least not of the orange variety. Instead, the core ingredients of the cake are rice flour and white radish, which some call white carrot. The mixture is steamed, then cut into cubes and fried with garlic, eggs and preserved radish called 'chai poh'." Noin kerrotaan Visit Singapore -sivustolla. Carrot cake on yks mun lemppareista Singaporen safkoista. Suolaista, mut pienellä makeella vivahteella. Herkkua.

Ang Mo Kiosta suunnattiin takas ihmistenilmoille Orchardin alueelle, jossa on paljon kauppakeskuksia. Ihme ja kumma, Singaporessa mulla ei iske kauppakeskusahdistusta, vaikka siellä on niitä paljon ja monet niistä on vielä tosi hienoja. Shoppailin jopa muutamat kengät. En tosin niistä hienoista kauppakeskuksista... Merkkituotteiden ystäville Singapore on paratiisi. Kaikki herkut vieri vieren.

Iltapäivällä alkoi sataa ja ukkostaa ihan kunnolla. Reissun eka päivä kun satoi, vaikka Balillakin piti olla sadekausi meneillään. Eipä näkynyt. Singaporessa vettä tuli huolella. Se ei haitannut, mutta vähän muutti suunnitelmia. Illalla meidän piti mennä Marina Bay Sandsiin kattelee näköalatasanteelta maisemia, mut tuntu turhalta maksaa siitä et pääsee sateeseen seisomaan. Lisäks tuulesta varoiteltiin. Toinen vaihtis olis ollu mennä Marina Bayn yläbaariin, mut sielläkin ne parhaat kattelupaikat oli sateen takia kiinni. Päätettiin sitten mennä tsekkaamaan miltä näyttää hotellin takana oleva Gardens by the Bay. Sielläkin oli jotain juttuja kiinni, mut kaikki sisähommeli auki. Ostettiin liput Cloud Forestiin.

Seuraavana aamu valkeni ilman sadetta, mut hieman epävakaana kuitenkin. Se oli meidän reissun viimeinen päivä. Lento kotiin oli lähdössä illalla vähän ennen puoltayötä. Päätettiin lähtee kattomaan miltä Sentosan saarella näyttää. Kävin siellä silloin kahdeksan vuotta sitten ja silloin olin sitä mieltä, et se oli paikkana ihan ok. Vähän outo ja teennäinen mut kuitenki ihan kiva siellä oli käydä. Nyt oli vähän eri fiilis. Ihan hirvee paikka! Kaikki oli jotenkin rupsahtanutta, eikä me saatu sieltä oikein mitään fiilistä. Käppäiltiin hetki ympäriinsä ja paettiin paikalta.

Sentosan jälkeen käytiin bongaamassa muita eri kaupunginosia. Little India, Bugis jne.. On hauskaa miten Singapore on niin moniulotteinen. Siellä on kaikenlaista jännää, mut kaikki jotenkin sointuu kuitenkin keskenään. Alla olevissa kuvissa käytiin "Intiassa."

Illalla oli aika lähtee. Hotellihuone piti luovuttaa jo aamupäivällä, mut laukut sai jättää säilytykseen. Koko päivän ympäriinsä suhanneena olo ei ollu mikään freesein, eikä hotellilla ollu oikein mahiksia siistiytyä, joten otettiin laukut ja suunnattiin kentälle. Käytiin siellä puhdistautumassa loungessa, josta sai ostettua erillisiä palveluita. Esimerkiks suihkussakäymisen. Oli ihanaa saada päivän hiet veks ja puhtaat vaatteet päälle. Freesiytymisen jälkeen käytiin vielä ihmettelemässä ja syömässä Jewelissa. Se oli aika hieno. Yölento kotiin sujui kivasti. Saatiin kumpikin nukuttua useempi tunti. Singapore-Helsinki väli on pitkä ja puuduttava, joten ihanaa et sai vähän unta. Semmonen reissu! Singaporeen oli hyvä lopettaa. Tuskin tää oli viimeinen kerta sielläkään, myös Hene tykästyi paikkaan. Seuraavaan kertaan siis...