sunnuntai 25. marraskuuta 2018

Aurinkoterapiaa Dubaissa

Marraskuu ja kelit alkaa pikkuhiljaa olla taas kylmenemään päin. Tää kuukausi on ollu aika pimeä, niinku tää vuodenaika tuppaa aina olemaan. Nyt kun kelit meni hieman pakkasen puolelle, aurinkokin uskals tulla morottaa mut meni reilu viikko et siitä ei näkyny vilaustakaan. Tää suomen syksy/alkutalvi on aina vähän masentavaa aikaa. :D Onneksi pimeyttä ja harmautta pääsee silloin tällöin karkuun. Lokukuussa lähdin Henen matkaan Portugaliin ja se teki ihan älyttömän hyvää. Myös marraskuulle ukkelille napsahti kiva layoveri, kun Finski lentää taas talvikauden Dubaihin. Pari päivää lämmössä ja auringossa kuulosti niin hyvältä, et ei siinä muu auttanut kun lähtee messiin. Ei olla kumpikaan käyty Dubaissa ennen. Lento lähti täältä vähän jälkeen yhdeksän illalla. Pikkusen aikataulusta poiketen, koska meijän kone tuli edelliseltä lennolta myöhässä Teneriffalta. Tää kääntö on lentokonesiivoojalle (ja varmaan muillekkin toimijoille) aika karmee. Ihan hirvee kiire. Vähän sääliks kävi työkavereita, jotka siellä paiski hommia menemään. Hene lens meijät kuitenkin ihan ajallaan perille, vaikka lähettiinki vähän myöhässä. Lento kestää yleensä reilun 6h, mut tällä kertaa hieman vähemmän. Perillä oltiin aamulla klo 4.55. Sain jopa nukuttua koneessa muutaman tunnin.

Otettiin kolmisen tuntia hotellilla unta, käytiin aamupalalla ja siirryttiin sitten hotlan poolille lepäilee lisää. Siinä oltiinkin sit oikeestaan melkein koko valoisa aika. Olis tavallaan ollu ihan kiva lähtee jonnekkin pyörii, mut väsy painoi päälle ja mukava aurinkotuoli vei tällä kertaa voiton. Illansuussa lähettiin sitten vasta liikkelle. Otettiin taksi Dubai Mallille. Taksit on Dubaissa aika halpoja. Kumpikaan meistä ei pidä kauheesti shoppailusta, mut meillä oli pieni missio. Henen täyty löytää lippis, koska se oli jääny kotiin. Ja olihan Dubai Mall itessään kuitenki nähtävä.

Heti kun tultiin ostarin ovista sisään, mulla iski ihan kauhee ahdistus... Perus meikeläinen. Oli liian shokeeraavaa nähä kaikki ne kallit liikkeet ja niiden paljous. :D En tiiä mikä juttu on, mut ei oo eka kerta ku menee jarrut päälle tälläsessä tilanteessa. Haluun kuitenkin aina mielenkiinnosta nähdä noita isoja ostareita, mut sit alkaa heti ahistaa. Käveltiin nopee suorinta tietä pihalle, jossa oli alkamassa jonkin sortin valo/vesishow ihan siinä Burj Khalifan juurella. Se oli arvatenkin aikamoinen pytinki. Ahdistuskin lievittyi kun päästiin ulos. Mä oon aina fiilistelly pilvenpiirtäjiä. Tykkään kaikesta tollasesta massiivisesta. Luonnossa vuorista, kaupungissa isoista taloista. Kaikesta mikä näyttää jotenkin pysäyttävältä. Dubaissa on kyl ihan övereitä rakennuksia, eikä niissä kaikissa oo kauheesti ees järkee. Kuis esimerks tää The Frame. Ööööö, mitä ihmettä. Kaikkee jännää voi rakentaa ku on rahaa. Siellä se tönöttää "keskellä ei mitään" kultasine reunuksineen. Onhan sieltä varmaan mageet maisemat ja ihan siisti kokemus siellä käydä, mut eka ajatus joka koko jutusta tulee on, et miksi.

Myös Burj Khalifaan olis päässy kattelee kaupungin valoja, mut se ei oo halpaa hupia. Joltain matkailusaitilta tuli bongattua hinta ja se olis ollu viissiin jotain 50-100 euron välillä. Me tyydyttiin kattelemaan sitä vain alhaalta käsin, joka oli ihan tarpeeksi. Ulkona rauhottumisen jälkeen mentiin takas ostarille. Nyt ei ahistanu enää niin paljoo sen ensishokin jälkeen. Löydettiin Henelle lippis ja käytiin jossain food courtin pikaruokapaikassa syömässä. Normiraflat oli aika kalliita, joten skipattiin ne. Ostarilta olis menny ilmainen bussikyyti meijän hotalle, mut ei ikinä löydetty sitä mestaa josta se olis lähteny. Mentiin siis taksilla myös takaisin. Hotellilla suoraan pehkuihin, oli ihan kauhee väsy.

Seuraavana aamuna herättiin astetta pirteempänä. Käytiin aamupalalla ja suunnattiin sen jälkeen rannalle. Lähettiin isommalla porukalla liikenteeseen, mukana muitakin miehistön jäseniä. Dubaissa on paljon rantoja. Osa kuuluu hotelleille ja beachclubeille, osa on ihan kaikkien vapaassa käytössä olevia open beacheja. Myös yksityisille rannoille pääsee sisäänpääsymaksulla. Osa julkisistakin rannoista on maksullisia, mut ei kalliita. Silloin niissä on yleensä vähän paremmat mukavuudet, suihkuja ja siistejä vessoja esim. Kysyttiin hotellilta sopivaa rantaa ja sieltä ehtotettiin La Mer open beachia. Se oli lähin, ihan uusi ja täysin ilmainen. Ihan super siisti, paljon ravintoloita ja tosi siistit ilmastoidut vessat. Myös suihkuun olis halutessaan päässyt pientä korvausta vastaan. Ainoo miinus, että se oli aika pieni ja ympärille rakennettiin jotain. Työmaa vähän latisti fiilistä, mut eipä mitenkään radikaalista. Ihanaa oli päästä meren äärelle.

Vähän harmillisesti osa päivästä oli pilvinen, mut lämpöä riitti kuitenkin. Ehkä pilvisyys oli ihan hyväkin asia syksyn valkaisemalle suomalaiselle iholle. :D Rannan ravintoloiden hintatasosta ei oo mitään käryä. Meillä oli pientä evästä mukana ja käytiin ainoastaan ostamassa lisää vettä yhdestä kiskasta. Hiekalla sai kulkea biksut päällä, mut muualla ranta-alueella oli kylttejä säädyllisestä pukeutumisesta. Emiraateissa pääuskonto on islam. Naisten pitäis peittää olkapäät ja polvet. Mä olinkin pakannut mukaan vain pitkiä ja löysiä vaatteita. Yks hihaton paita mulla oli mukana, mut sitäkin käytin vain hotellilla. Dubaissa, niinku muuallakin Arabiemiraateissa, julkiset hellyydenosoitukset on kielletty. Tää vähän jänskäs mua ja Henee etukäteen, kun halailu pienet pusut siellä täällä tulee niin luonnostaan. Hyvin kuitenkin meni ja osattiin käyttäytyä oikein mallikkaasti. :) Kun oltiin vietetty päivä biitsillä, lähettiin takas hotellille. Käytiin vielä hotlan poolilla fiilistelemassa auringonlaskua.

Dubai ei oo ihan helpponakki tälläselle ruokavammaselle. Tuntu et gluteeniton ruokavalio ei oo ihan tuttujuttu. Hotellilta sai jotain safkoja ja se oli iisein tapa saada mullekki jotain ruokaa. Ite suosin reissuilla paikallisia ruokia, mut nyt tuli vedettyy ihan eri linjalla koko reissu. En halunnu ottaa riskejä, kun mielessä kummitteli se Kreikan kämmi ku söin vahingossa vehnää. Mua oikeesti harmittaa välillä tää mun vatsa. Se tuntuu aika rajoittavalta sellasissa maissa jossa käytetään ruuissa viljaa. Joskus tekis mieli vaan antaa mennä ja syödä mitä vaan, mut niinku kesällä huomasin taas pitkästä aikaa et ei se oikeesti kannattais. Tuun niin kipeeks siitä, et mieluumin sit et elän rajoittuneesti. Monilla reissuilla ei onneks ees oo mitään probleemaa. Vähän huvitti syödä vaan hotellilla ja vielä tilata ruokaa suoraan huoneeseen. :D Mut uskokaa tai älkää, se oli myös kaikista halvin vaihtoehto noilla kulmilla. Myös iisein, kun aikaa oli niin vähän käytettävissä.

Myöhemmin illalla käytiin vielä porukalla tsekkaamassa hotellin skybaari. Sieltä oli siistit näkymät kaikkialle. Toiselta puolelta baaria näki pilvenpiirtäjiä ja toiselta näki rantaan, jossa nökötti Dubain hienoin hotelli Burj Al Arab. Maailman ainoo 7 tähden hotelli...

Vika päivä noudatteli aikalailla samaa kaavaa kun ensimmäinenkin. Aamupalaa nassuun ja vielä nauttimaan auringosta poolille. Iltapäivästä piti tulla takasin huoneeseen freesautuu lentoo varten. Tilattiin taas huonepalvelusta safkaa ajan säästämiseksi. Jokainen minuutti auringossa piti ottaa talteen. :D Kroppakin sai kivan pienen rusketuksen näiden päivien aikana. Kiva näyttää taas vähän eläväisemmältä.

Dubain kenttä on aika iso ja vilkas. Oli kiva kattella isoja koneita. Emiratesilla kun niitä riittää. Meijän kone oli vähän myöhässä edelliseltä lennolta, joten vähän jouduttiin odottelee. Kotimatka kesti vähän pidempään kun menomatka, kun oli kauhee vastatuuli. Oli kyllä vähän persus puutunu kun matka-aika oli 6.35min. :D Loppujenlopuks se meni kyllä ihan suht iisisti, vaikka on kyl aika tylsää istuskella yksin tollanen aika. Luin pari Mondoa kannesta kanteen, kuuntelin musaa ja pelasin puhelimella. Niin kauan kun akkua riitti.

Kotona odotti pikkupakkanen. Teki kyllä taas niin hyvää päästä hetkeksi lämpimään. Oli kiva reissu ja kiva oli pienesti tutustua uusiin ihmisiinkin kun vietettiin aikaa myös muun miehistön kanssa. Parilla muullakin oli omaisia mukana. Lisäks höpöteltiin pitkä tovi ekana päivänä poolilla edellisen miehistön periksen kanssa, joka oli alottanu duunit samaan aikaan kun Hene. Myös meidän jälkeen tulleen miehistön jäseniä tuli nähtyä. On toi cabiinihomma kyllä aika ainutlaatuista kun pääsee olemaan erilaisten ihmisten kanssa ja siinä samalla näkemään maailmaakin. Vähän väliä multakin kysellään, et eikö mua kiinnostais se. Tavallaan joo, juriiki noitten asioiden takia, mut sit muuten se homma ei kyllä oikein nappaa. Lentoturvallisuuteen liittyvät asiat kyllä kiinnostaa, mut asiakaspalvelu ei sit yhtään. Vaikka oonkin pitkäpinnainen ja tuun monenlaisten ihmisten kanssa juttuun, en silti koe et ne hommat on mua varten. Plus vielä se, et ei mun kielitaito riitä.

Dubai itsessään jätti vähän jännän fiiliksen. Joku siinä kiehtoo, mut joku siinä jopa vähän ällöttääkin. Se on varmaan just se överiys ja raha. Me kerettiin olla perillä vaan kaks ja puol päivää, joten hirveen hyvää kuvaa siinä ajassa ei vielä saanu. Meiltä jäi esimerkiks kokematta kokonaan Deira, jossa olis varmasti nähny enemmän paikallista menoa. Siellä myös syöminen olis varmasti ollu halvempaa. Lisäks olis ollu kiva vertailla muitakin biitsejä. Elikkäs, ei varmasti jäänyt viimeiseksi kerraksi tämä. Muutaman lisäpäivän kun pääsis vielä viettämään, vois muodostaa vähä paremman mielipiteen paikasta. Dubai on ihan hyvä kohde, jos haluaa yhdistaa kaupunki ja rantaloman, eikä jaksa istua pidempää siivua koneessa. Dubaissa riittää lämpöä aina. Nyt lämpitila pyörii kolmenkymmenen molemmin puolin, tammihelmikuussa se on pikkusen vähemmän.