sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Pikavisiitti Portugaliin

Miltä kuulostaa pikavisiitti lämpöön keskellä kylmää syksyä? No aika saakelin hyvältä. Tällänen kiva mahdollisuus tarjoutui kuluneella viikolla. Kahden yön pikasetti Lissaboniin Henen töiden mukana.  Mä olin jo elokuun Kreikan reissun jälkeen ollu ihan ihmeissäni kun ei oo mitään reissuu mihinkään tiedossa, kun koko muu vuosi on menny reissaillen. Tällänen extempore piipahdus tuntui siis arvetenkin aika kivalta. Ajatus että pienenkin hetken saa vielä viettiin shorteissa lämpimässä, nosti hymyn naamalle. Sopivasti oli vapaatakin sen verran että pääsin lähtemään. En oo käyny Lissabonissa tai missään muuallakaan Portugalissa koskaan ennen. Se oli kyllä yks vaihtis elokuun reissulle, mut päädyttiin sit Kreikkaan.

Oltiin perillä Lissabonissa ti iltana. Lentokentästä tuli vähän mieleen se uus Kalasatamaan auennut kauppakeskus Redi. :D Vaikutti vähän sekavalta. Löysin kuitenkin ulos kentältä. Uuteen maahan on aina jännää tulla. Hotellille tultaessa kello ei ollu vielä ees ylimyöhä, mut päätettiin silti mennä aikasin nukkuu et seuraavana päivänä jaksaa herää ja on koko päivä aikaa sokkailla. En ollu ihan kauheesti kerenny ottaa Lissabonista selvää ennen lähtöä, mut tiesin et siellä on iso akvaario. Aamupalalla kerrottiin suunnitelmista muulle Henen työporukalle ja myös kippari vaimonsa kanssa innostui lähtemään mukaan. Hotlalta otettiin porukalla taksi Oceanarioon. Taksilla liikkuminen oli halpaa.

Oceanario oli hyvä kokemus. Mä oon kierrelly akvaarioita reissuilla aina kun mahdollista ja tää menee kyllä ihan kärkeen. Oli oikeesti hyvin toteutettu. Yks siisteimpiä juttuja oli möhkäkala. :D Mä oon bongannu sen jo lapsena jostain kalakirjasta ja siitä lähtien "fanittanu" sitä. Ne voi kasvaa ihan hullun kokosiksi! Olis siistii joskus nähdä sellanen luonnossakin. Akvaariossa pällistelyn jälkeen lähettiin porukalla kävelee kohti vanhaa kaupunkia. Matkaa oli noin 7 kilsaa. Olis voinu ottaa taksinkin mut mikä mukavampaa ku auringosta nauttiminen ja lepposa kävely. Lämpötila huiteli kolmessapympissä ja jokainen solu nautti auringon säteistä. Ai että kun teki hyvää.

Vanhaan kaupunkiin, eli Alfaman hoodeille saavuttaessa käytiin vielä yhessä syömässä mut sit jatkettiin matkaa pareittain. Mä olin ihan turrena liikkeellä, kamera koko ajan kaulalla roikkumassa. Alfama oli niiiiin kuvauksellinen. Pieniä kivoja yksityiskohtia, houkuttelevan söpöjä kujia ja katuja jotka nousi ylös ja alas. Just tällästä me toivottiin et nähtäis tällä reissulla.

Alfaman lisäksi käytiin pyörimässä Baixan alueella. Muutkin alueet olis toki kiinnostanu, mut eipä tälläsellä pikareissulla kaikkee pysty tekee. Kumpikin tultiin miettineeks samaa, et kiva olis joskus tulla uudestaan pidemmäksi aikaa. Mä oon tänä vuonna kokenu sellasia ahaa-elämyksiä euroopan suhteen. Aina ei tarvii lähtee maailman toiselle puolelle, et löytää siistejä mestoja...

Alkuillasta kavuttiin Santa Luzian näköalapaikalle, jossa oli pikkunen puisto. Mulle tuli tunnelmasta ihan tippa linssiin. Paikka oli kaunis, oli lämmin, Hene piti musta kiinni ja joku heppu soitti vieressä kitaralla Hallelujahia ja muita rauhallisia biisejä. Olisin voinu olla siinä hetkessä ikuisuuden. Lämpö, aurinko, rakkaus, yhdessä olo ja kauniit näkymät tekee mut onnelliseks. Saan kiksit myös erilaisista aktiviteeteistä, mut aina ei tarvii suuria juttuja siihen et tuntee ittensä onnelliseks. Mun kohdalla siihen ei paljoo tarvita.

Auringon laskiessa käytiin vielä kertaalleen syömässä. Hotellilla oltiin takaisin jo joskus kasin jälkeen. Seuraavana aamuna oli aikainen herätys. Uni tuli aika äkkiä heti kun pisti pään tyynyyn. Puhelimen askelmittarin mukaan oltiin kävelty melkein 20km päivän mittaan.

Seuraavana aamuna oli herätys 4.00. Nopsaan kamat niskaan ja taas lentokentälle. Lento läks reippaasti ennen seiskaa. Paluumatka kesti noin 4,5h ja meni aika joutuisasti lehtiä lueskellen ja puhelimella pelaillen. Vasta suunnilleen puolessavälissä muistin et osaan koneista on asennettu wifi. Loppumatka meni sitten netissä surffaillen ja youtubevideoita kattellen. Uusimmissa a321 koneissa ei oo minkäänlaisia näyttöjä mistä näkis et missä mennään, mut wifin ansioista pysty kattoo flightradarista sijainnin. :D

Lissabon vaikutti mielenkiintoiselta paikalta. Tää oli sellanen sopiva teaseri, et jäi kiinnostus tulla uudestaan. Vaikka visiitti oli ihan lyhkänen, teki se todella hyvää. Lämpö ja aurinko piristää aina syksyistä mieltä. Vaikka mä tykkäänki suunnitella reissuja etukäteen ja tutustua tarkkaan ennen matkaan lähtöö uusiin paikkoihin, on tän vuoden trendinä ollu ihan päinvastainen toiminta. Myös se on ollu ihan jees. Toki pieniä juttuja on pitäny kattoa, mut muuten en oo kauheesti tehny mitään suunnitelmia. Varsinkin pikavisiiteillä se on ollu ihan toimiva juttu. Tekee valintoja ihan lennosta ja menee sinne mihin jalat vie ja ihmettelee kaikkee ympärille tapahtuvaa. :)